הקשר בין טמפרטורה ובין רעילות אמוניה

הקשר בין טמפרטורה ובין רעילות אמוניה

אמוניה הינו גז רעיל המומס במים ומסוכן לדגי הנוי באקווריום. ישנם כמה מקורות לאמוניה באקווריום כגון רקבון של צמחים או אצות, דג מת שנרקב במים מזון שלא נאכל אך המקור העיקרי לאמוניה במי האקווריום הינו הפרשות דגי הנוי או חסרי החוליות החיים באקווריום. 

מחזור חנקן: בהקמת אקווריום חדש אנחנו נשמע מושגים כגון יצירת סייקל או בעברית מחזור החנקן. מחזור החנקן נוצר לבד אם תרצו או לא תרצו. יש דרכים לזרז אותו ויש דרכים להעביר סייקל מאקווריום פעיל אבל הדרך הבטוחה ביותר היא לתת לטבע לעבוד כמו שהטבע רוצה לעבוד וזאת על ידי איכלוס איטי ומתון, החלפות מים בתדירות גבוהה ושמירה על איזון עד להיווצרות מערכת שמסוגלת לתמוך את החיים באקווריום. תהליך זה נמשך כחודש.

מחזור החנקן שנוצר הוא על ידי בקטריות קושרות חנקן שגדלות בפילטר. אני לא אכנס לשמות של הבקטריות אך בגדול יש בקטריות שממירות את האמוניה לניטריט ובקטריות אחרות שממירות את הניטריטים לניטראט.

אני נתקל פעמים רבות בחובבים שמחזיקים את הדגים בטמפרטורות גבוהות, כאשר ההצדקה שלהם היא כי ככה הדגים רגילים בטבע, מונע מחלות וכו׳... אני בטוח שמגדלים רבים עם נסיון רב מגדלים את הדגים שלהם איך שהם רגילים ויכול להיות שזה עובד להם, במאמר הזה אין לי כוונה להגיד שמה שרשום כאן זו הדרך היחידה הנכונה ומה שעושים אחרים זה שגוי. אחרי שזה נאמר מצורפת טבלת רעילות של רמות האמוניה ביחס לטמפרטורה ו PH

 

 לא זו בלבד שפסולת או הפרשות דגי הנוי שקיימים באקווריום הופכים מהר יותר לאמוניה בטמפרטורה גבוהה אלה שגם יחס האמוניה הנסבל טרם הפך לרעיל הינו ברמה נמוכה יותר ככל שהאקווריום חם יותר כלומר נדרשת מעט אמוניה כדי לגרום לנזקים בלתי הפיכים לבעלי החיים באקווריום. 

מה עושים עם דגי נוי שרגילים לחיות בטמפרטורות גבוהות כגון דגים ממרכז אמריקה כגון דיסקוסים, סקלרים וכו... דגים מאפריקה מלאווים וטנגניקה וכו... כל אלה דגים שחיים בטבע שלהם בזמן הקיץ בטמפרטורה ממוצעת גבוהה יחסית למשל ניקח דיסקוסים שהטמפרטורה הממוצעת בטבע בקיץ היא 28-31 מעלות. רגע, דיסקוסים חיים בטבע רק בקיץ? מה קורה בחורף מה הטמפרטורה שלהם בטבע בעונת החורף? אז ככה, באזורים מסויימים נמדדו טמפרטורות של 23 מעלות בחורף. המידע הזה לקוח מהמגזין Practical FishKeeping הבריטי על פי מחקר שפורסם בשנת 2009 לאחר שהטמפרטורות נבדקו לאורך של 40-50 שנים בעומק של 1.5 מטר עד 2 מטר שם חיים הדיסקוסים בטבע. 

אז אני חלילה לא אומר שדיסקוס צריך לחיות ב 23 מעלות. גם בני אדם יכולים לחיות באילת ב 40 מעלות ובחרמון ב 0 מעלות אלה כמובן טמפרטורות קיצון, משהו באמצע נניח 25 מעלות יהיה ממש נעים לנו. אותו דבר דגים אנחנו לא צריכים לקחת את האקסטרים של הקיץ ולא את האקסטרים של החורף, 26-27 מעלות באקווריום תהיה טמפרטורה ממש נעימה לדגי ״המים החמים״ שאנחנו מגדלים באקווריום. 

אז יש לכם אקווריום חדש ורוצים לעשות לו סייקל נכון? תוכלו לקרוא על זה במאמר הבא

האמור במאמר אינו תחליף ליעוץ מקצועי אישי שאנחנו מעניקים. כדי לקבל מידע על הדרך הנכונה להחזיק דגים בריאים אתם מוזמנים להגיע לחנות או ליצור איתנו קשר. 

חזרה למדריכים